Lets Leuven

Inlogproblemen en mogelijke oplossingen

Om in te kunnen loggen heb je volgende dingen nodig:

Gebruikersnaam
Dit is hetzelfde als jouw letsnaam: het heeft de vorm voornaam.naam (allemaal kleine letters).

Paswoord
Dit heb je gekregen wanneer je lid werd van Lets Leuven of bij de start van de Lets Leuven online database (1 december 2005).

Cookies
Een cookie is een klein, tijdelijk tekstbestandje dat een uniek nummer van jou bijhoudt opdat de Lets Leuven webserver zou weten wie je bent wanneer je door het programma heengaat. Dit bestandje wordt enkel bijgehouden zolang je actief bent in het programma. Ben je een hele tijd niet actief, dan wordt dit gewoon gewist. Het wordt eveneens gewist bij het uitloggen.

Binnen de Lets Leuven online database wordt enkel een "sessie"cookie bijgehouden. Deze sessiecookie houdt geen enkele persoonlijke gegevens bij, enkel een uniek nummer zodat de server jou kan identificeren en bestaat dus maar zolang je ingelogd bent binnen het programma.

Het is mogelijk dat sommige mensen cookies uitzetten in de instelling van hun internetprogramma. Op sommige websites kunnen cookies worden gezet met info over de surfer om deze te kunnen volgen. Binnen Lets Leuven is dit niet het geval en kan je gerust cookies toelaten. Meer nog, als je dit niet doet, kan de server jou niet identificeren en zal je zelfs niet kunnen inloggen. Wil je toch liever cookies uitzetten, dan bestaat er binnen de meeste internetprogramma's een mogelijkheid om bepaalde sites als uitzondering aan te duiden. Op dat moment zullen cookies gezet door die site toch kunnen, maar geen andere.

Als het nog niet lukt
Contacteer dan michel ().

Voor de geïnteresseerden die er iets meer van willen weten

Webpagina's zijn statische pagina's: er staat enkel in wat de schrijver erin geschreven heeft en dat blijft zo tot deze pagina wordt aanpast. In een webapplicatie worden statische pagina's in een serie getoond om een gebruiker het gevoel te geven dat deze applicatie een eenheid is. In een webapplicatie zijn deze pagina's dynamisch. Dit wil zeggen dat het ophalen van eenzelfde pagina een ander resultaat kan hebben, naargelang de inhoud van de gegevens in de databank. Stel dat iemand lidgegevens opvraagt, dan krijgt hij deze gegevens als een webpagina op zijn scherm. Wanneer later deze lidgevens worden aangepast, dan zal dezelfde zoekopdracht de gewijzigde gegevens van dit lid tonen.

Je kan het een beetje vergelijken met een film. In de bioscoop of op tv lijkt een film een dynamisch geheel, maar toch is elke film opgebouwd uit een reeks statische foto's. Als deze maar snel genoeg achter elkaar worden getoond geeft dit de film een vloeiend verloop.

In een webapplicatie worden deze pagina's opgebouwd naargelang de gebruiker door het programma navigeert. De info uit deze pagina's wordt uit de MySQL-databank gehaald en er wordt een webpagina van gemaakt door de webserver. Deze pagina krijg je als gebruiker te zien in jouw internetprogramma.

Een voorbeeldje: een letser wil meer info over een andere letser. Hij/zij klikt dan op de link "Een letser zoeken op letsnaam". Een opdracht wordt gegeven om een lijst op halen van alle actieve letsers binnen letsleuven. De webserver maakt vervolgens een webpagina rond deze lijst welke getoond wordt in het internetprogramma. De letser klikt nu in deze pagina op een naam van de letser waar hij/zij in geïnteresseerd is. Een opdracht wordt gegeven om de gegevens van die specifieke letser uit de databank op te halen. De webserver maakt vervolgens hierrond een webpagina die getoond wordt aan de letser die de info opgevraagd heeft. Voor de letser in kwestie lijkt dat de twee pagina's opeenvolgend uit het programma kwamen, terwijl het in realiteit twee afzonderlijk opgemaakte pagina's waren met informatie gehaald uit de letsleuven databank.
Aangezien nog andere letsers tegelijkertijd info kunnen opzoeken/invoeren/veranderen in de database, moet de letsleuven server bijhouden aan wie de opgemaakt webpagina moet getoond worden. Dit wordt nu gedaan door deze sessiecookies. De server geeft een uniek nummer aan het internetprogramma van de zoekende letser. Via dit uniek nummer kan de server weten aan welke letser de pagina met het resultaat van die specifieke zoekopdracht moet doorgestuurd worden.